افزایش فروش مغازه
افزایش فروش سایت
بازاریابی و فروش
فعال بودن در فضای مجازی، چگونه باعث ایجاد اثر موجی در درآمد کسب و کار شما میشود؟
(برگرفته از کتاب «فروش آنلاین» با ترجمه اینجانب و چاپ انتشارات ادیبان روز)
از سال 2010 حضور فعالانهای در تولید ویدئوی آنلاین داشتم. ویدئوها را در صفحه یوتیوب خودم به اشتراک میگذارم و از آن زمان دست از این کار نکشیدهام. اگر اهمیت ویدئو را درک کنید و آنرا بپذیرید و بهطور مداوم محتوای ارزشمند به مخاطبان تشنه در شبکههای اجتماعی ارائه دهید، ویدئو قطعا تغییر دهنده بازی کسب و کار است و خواهد بود. همچنین اگر به دنبال افزایش فروش مغازه، افزایش فروش سایت و توسعه کسب و کار خودتان هستید به این نکات توجه کنید.
اما هیچچیز با قدرت ویدئوهای آنلاین و اجرای لایو در شبکههای اجتماعی، قابل قیاس نیست. در سال 2017 تصمیم گرفتم یک آژانس بازاریابی ایجاد کنم تا بهطور خاص به مشاوران و فعالان بازاریابی دیجیتال کمک کند و باعث رشد کسب و کار آنها و افزایش فروش سایت و فزایش فروش مغازه آنها شود. بیش از صد ویدئوی آموزشی تولید و 997 دلار برای آن هزینه کردم. این دورهها را در قالب یک دوره آموزشی به مردم ارائه کردم. این دوره، بیش از 750 هزار دلار برایم درآمد داشت و همچنان هم به فروش میرسد! این یعنی افزایش فروش واقعی!
در اینجا یک حقیقت جالب وجود دارد: من کل دوره را در زیرزمین خانه، با یک گوشی آیفون و یک سهپایهی بیست دلاری ضبط کردم. سهپایه را هم از سایت آمازون خریده بودم! دقیقا همین روند را برای تولید دومین دوره آموزشیام هم انجام دادم. دورهای به نام "قیف فروش" که 500 هزار دلار فروش داشت! این هم یعنی افزایش فروش واقعی مجدد!
مهمترین تصمیمی که هنگام فروش دورههایم گرفتم، تشکیل یک گروه خصوصی در واتسآپ برای دانشجویان دورههایم بود. چرا این تصمیم خیلی مهم بود؟ زیرا میتواند در کسب و کار شما، اثر موجی ایجاد کند. تا حالا روی یک آب آرام مانند دریاچه یا مرداب، سنگ انداختهاید؟ به اثر موجی دقت کردهاید؟ موجهایی که در نتیجه اصابت سنگ به سطح آب، یکی پس از دیگری ایجاد میشوند. درآمد کسب و کار شما هم میتواند از این امواج داشته باشد. البته عوامل دیگری مانند برندسازی (یادداشت برندسازی را مطالعه بفرمایید) هم می تواند همچین تاثیری روی بیزنس شما داشته باشد.
لایو بودن و فضای مجازی، بستری در اختیارم قرار داد تا ارزش بیشتری به مخاطب بدهم و صمیمانهتر باشم. زیرا پلتفرمهای آنلاین، مانند اینستاگرام و فیسبوک، این امکان را میدهند تا هر هفته با مخاطبان در ارتباط باشید و جلسات پرسش و پاسخ برگزار کنید تا دغدغهها و نگرانیهای مخاطب را درک کرده و در محیطی انحصاری و آنلاین، با آنها در تماس باشید.
لایو بودن، باعث ارتباط هفتگی من و شاگردانم شد. وقتی لایو هستم، آنها میتوانند احساسات منرا ببینند، بشنوند و احساس کنند. میتوانم در لحظه با چالشهای آنها همراه شوم و به آنها کمک کنم. با حضور در لایوهای پرسش و پاسخ هفتگی اینستاگرام به شاگردان، مخاطبان و مشتریان نشان دادم چقدر به آنها و به کارم متعهد هستم.
فعالیت آنلاین در فضای مجازی کمک کرد تا دورههای بیشتری بفروشم و درآمدم را افزایش دهم. مثلا هنگام فروش دورههایم تاکید دارم که هر هفته به صورت لایو با مشتریان در ارتباط هستم و عملا کُچ آنلاین انجام میدهم. این خدمات به سه دلیل باعث افزایش فروش میشود: 1. مشتریان میدانند که اگر چیزی فراتر از محصول خریداری شده نیاز داشته باشند، به آنها کمک میکنم. 2. خدمات من را از بسیاری از محصولات مشابه و رقبایم متمایز میکند. 3. وقتی بخواهم محصول جدیدی ارائه دهم، خریداران بهم اعتماد دارند و مشتاق خرید دوباره از من هستند. بنابراین فعالیت آنلاین منجر به افزایش فروش من شد.
آنلاین بودن به من کمک کرد تا بلیط همایشها و رویدادهای حضوریام را بفروشم. زمانی که اعلام کردم اولین همایش حضوریام چه تاریخی برگزار خواهد شد، در عرض سه روز همه بلیطهای آن به فروش رسید. دهها نفر از مخاطبانم در لایوهای هفتگی، برای شرکت در این رویداد ثبت نام کردند. بسیاری از شرکت کنندگان از راههای دور و حتی از استرلیا و سنگاپور به شهر واشنگتن آمده بودند تا منرا حضوری ملاقات کنند زیرا احساس میکردند از قبل منرا میشناسند.
به دلیل این پیوند آنلاین بین من و مشتریان، توانستم برنامه افزایش فروش آنلاین یکساله محصولاتم را تدوین کنم. لایو بودن به شما کمک میکند همه این کارها را انجام دهید!
در نهایت اگر میخواهید لایو باشید و افزایش فروش آنلاین انجام دهید، باید روی آن حساب کنید. اگر کسی نداند که شما این کار را انجام میدهید، ممکن است لایو بودن شما در اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و لینکداین هدر برود و به نتایج دلخواهتان نرسید. در اینجا به چند نکته تبلیغاتی هم اشاره کردم:
- از فالوورها و دوستانتان در اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی نظرسنجی کنید. از آنها درباره مهمترین چالشهایی که دارند، سوال بپرسید. این رویکرد باعث افزایش تعامل شده و مسیری را برای شما باز میکند تا راحتتر با مخاطب ارتباط برقرار کنید. همچنین باعث افزایش اشتراکگذاری لایوهای شما میشود.
- یک صفحه اینستاگرام مخصوص رویدادها یا فعالیتهای کاری خودتان ایجاد کنید تا قبل از اجرای لایو یا اشتراکگذاری ویدئوی آموزشی، به فالوورها اعلام کنید تا از قبل مطلع باشند. این کار باعث درگیری ذهنی بیشتر مخاطبان شما شده و احتمالا منجر به افزایش فروش بیشتر می شود.
- به فهرست ایمیلهایتان، ایمیل بزنید! اگر هنوز فهرستی از ایمیلهای مرتبط با کارتان ندارید، همین امروز یکی بسازید و به مرور آدرس ایمیلهای مختلف را به آن اضافه کنید. جزئیات زمان و کانال لایو بودنتان را به مخاطبان ایمیل کنید.
- برای کارتان تبلیغ کنید. با تبلیغات در شبکههای اجتماعی شروع کنید. قبل از اینکه لایو برگزار کنید یا برای اطلاعرسانی آن، حتما از تبلیغات استفاده کنید. تبلیغات هدفمند، باعث افزایش فالوور و توجه بیشتر به شما میشود. در بلند مدت، این روند باعث شهرت بیشتر و رشد برند شخصی شما میگردد.
در صورتی که این مقاله برایتان جذاب بود، مقاله «افزایش فروش مغازه و افزایش فروش سایت» را هم مطالعه کنید.